תפריט נגישות

חוקי המשחק החדשים של התעשייה המודרנית

מובילי הדעה משנים את חוקי המשחק בתעשייה באמצעות אסטרטגיות צמיחה וחדשנות בפיתוח מוצר. כתוצאה מכך נוצר הלך רוח חדש, מבנה ארגוני חדש ופתרונות IT שעושים את העבודה.

עולם התעשייה שוב ממציא את עצמו מחדש. מובילי הדעה משנים את חוקי המשחק באמצעות אסטרטגיות צמיחה וחדשנות בפיתוח מוצר. במפעלים, בתי חרושת ואולמות הייצור ברחבי העולם, תהליכי הייצור השתפרו ותפישות הניהול התקדמו. פתרונות IT מודרניים מסייעים לעצב את הלך הרוח החדש ותומכים במבנה הארגוני החדש הדרוש על מנת להתחרות בשוק

הכוחות מאחורי השינוי צורך הוא גורם שמוביל לשינוי. יצרנים עוברים שינויים דרסטיים לאחר ששמעו את האזהרות בקול רם וברור. הכותרות ששולטות בעשור האחרון בעיתונות העולמית והמקומית מדברות על סגירת מפעלים, פיטורים, קיצוץ בשכר והעברת הייצור למזרח הרחוק, המהווה מקור לכוח עבודה זול. הללו מאיימים על עצם קיומה של התעשייה המקומית שהעסיקה בעבר את היזמים הטובים והמבריקים ביותר, מהנדסים, מדעני מחקר ומעצבי מוצר.

הטכנולוגיה, ללא ספק, לוקחת חלק באשמה בפיטורי עובדים. אוטומציה, רובוטיקה ומחשוב מתקדם צמצמו באופן דרסטי משימות ידניות שנעשו בעבר על ידי עובדים. יחד עם זאת, לטכנולוגיה מגיע גם קרדיט נאה עבור יכולתו של המפעל להתגבר על איומים גלובליים. ננוטכנולוגיה, הדפסה בתלת ממד, חיישנים חכמים, מזל"טים, תקשורת מכונה למכונה, מחשוב לביש ובינה מלאכותית - כולם תרמו להחזרתו של הדמיון לעולם הייצור.

איך להיות רלוונטי? להכיר את הצרכן המודרני זו לא משימה פשוטה. אם לוקחים בחשבון השפעות של מדיה חברתית, קניות באינטרנט ומאות מקורות תקשורת זמינים, מגמות צרכניות יכולות להשתנות כהרף עין. כדי לעמוד בקצב, יצרנים למדו כי הם חייבים לאמץ כלים חברתיים, ולא להתנגד להם. פתרונות IT מודרניים עוזרים לעקוב ולנהל - לא התקבל תרגום -

כמויות אדירות של מידע שמקורו בתקשורת מקוונת, החל מפוסטים של לקוחות ממורמרים במדיה החברתית ועד אתרים שבהם לקוחות פוטנציאליים יכולים לבחור מוצרים מותאמים אישית.

שרשרת ערך מונחית לפי דרישה יצרנים מודרניים חייבים לשאוף ליצור שרשרת ערך בעלת מטרה אחת ברורה: עמידה בביקוש הצרכני. שרשרת הערך יכולה להיות ארוכה או קצרה, אזורית או גלובלית, כרוכה בספקים ושותפים רבים או פשוטה וישירה. שרשרת ערך מוצלחת, המונחית לפי דרישה, נוטה להיות דינמית וחסכונית בכל עת ובמקביל בעלת שירות ממוקד, המשלב הבנה עמוקה של הלקוח.

שמירה על מיקוד קו המוצרים כאשר יצרנים יוצאים מאזור הנוחות שלהם על מנת להוסיף עוד פריטים לקו המוצרים, התאמות וחבילות שירות, הם לעתים קרובות נאבקים לשמור על פעילות הליבה. קל מאד לאבד מיקוד. כאשר יצרנים מהנדסים מחדש את התהליכים שלהם כדי להעלות את רמת הייצור, הם מתמודדים עם אתגר משמעותי של יצירת מבנה ארגוני חדש, שהוא רזה ויעיל, אך עדיין עומד בציפיות הלקוח המודרני. תהליך זה חייב להיות מנוהל בזהירות תוך תמיכה של פתרונות ה- IT הדרושים.

השאלת "גישת הלהק" מהטבע חברת הייעוץ IDC מספקת המחשה מעניינת מהטבע למבנה ארגוני גמיש לשינויים – להק ציפורים. הצופים בטבע בוודאי שמים לב כיצד להק ציפורים, עדר של אנטילופות, נחילי דבורים, או קבוצת דגים נעים בקבוצות ובאופן אינסטינקטיבי הופכים ללהק, לכאורה ללא תקשורת. מבנים ארגוניים אלה מספקים מודל מצוין, אשר יצרנים יכולים לחקות כשהם משדרגים את המערכות שלהם.

בטבע, מערכת נחשבת גמישה אם היא יכולה להתאים את עצמה לתנאים משתנים, אך עדיין להתקדם לעבר המטרה שלה. כאשר מדובר בייצור, גמישות מתבטאת ביכולת להתאים עצמך ללחצים המשתנים של השוק מבלי לאבק מיקוד במטרות הליבה של העסק. על מנת להצליח בכך, יצרנים יכולים להשאיל את "גישת הלהק" ולהיות "פשוטים בליבה ומגוונים בקצוות". משמעות הדבר היא יכולת לאזן בין הצורך הברור ליישם סטנדרטיזציה בליבת הארגון אך לספק גמישות בקצוות כך שהאנשים בחזית הארגון יוכלו לגשת ללקוחות בדרך משמעותית.

פתרונות IT תומכים בתשתית החדשה ברור כי היררכית "הקו הישר" היא רעיון מיושן, אך גם המבנה המודרני שמאציל סמכויות חייב להיות מנוהל בזהירות על מנת לשמור על שקיפות. אם אינו משולב באופן מלא בשרשרת הערך של החברה, מחלקות עלולות להפוך למבודדות, ויפעלו בתחום הצר שלהן ועל פי סדרי עדיפויות עצמאיות. לפתרונות ERP מודרניים ישנו תפקיד קריטי בניהול מבנה ארגוני מפוזר יותר ומורכב, מניעת פערים בתקשורת והבטחת שקיפות מלאה לאורך כל שרשרת הערך.

לסיכום פנייה לפתרונות ERP מודרניים מאפשרת ליצרנים ליצור מבנה ארגוני גמיש, המגיב לדרישות הלקוחות עם מוצרים ושירותים רלוונטיים. יצרנים יכולים להצליח בהיותם גמישים כנגד כוחות חיצוניים, ועדיין להישאר ממוקדים במטרות הליבה ולהמשיך ולרצות לקוחות. על ידי יישום פתרונות ERP, יצרנים יכולים להיערך היטב לדור הבא של הביקוש הצרכני.

כותב המאמר: שמעון כהן, סמנכ"ל מכירות ושיווק בקבוצת Intentia, המייצגת בישראל את פתרון M3 של Infor לארגוני תעשייה והפצה.

ליצירת קשר: shimon@intentia.co.il